ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداري اصفهان متشکل از مديريت ستاد و کارشناسان ستاد فرماندهي عمليات در سه شيفت کاري بصورت ۲۴ ساعته وظيفه مديريت ارتباطات ، دريافت گزارش حريق و حوادث، اعزام و هدايت اکيپهاي عملياتي و ... را بعهده دارد.
درحال حاظر ستاد فرماندهی با توجه به عنایت ویژه معاونت محترم خدمات شهری شهرداري اصفهان و مدير عامل سازمان مجهز به سيستم ها و تجهيزات بروز مخابراتي گرديده است .
بطور عمده مسئولیت کادر عملیاتی ستاد فرماندهی در زمان خدمت بشرح ذيل مي باشد
۱- چک و بررسی کلیه وسائل و تجهیزات موجود در ستاد
۲- چک و کنترل سخت افزار و نرم افزار سیستم ضبط مکالمات
۳- چک و کنترل نرم افزار سامانه نمایش آدرس
۴- چک مکالمه ای بی سیم ایستگاه ها و خودرو ها
۵- چک مکالمه ای بی سیم ارگان های امدادی و آتش نشاني شهرستان هاي اطراف
۶- دریافت آمار ایستگاه ها اعم از نیرو ، خودرو ، تجهیزات و ...
۷- رفع کمبود و برقراری توازن در ایستگاه ها اعم از نیرو ، خودرو و تجهیزات
۸- هماهنگی و پیگیری جهت رفع ايراد خودرو ها و تجهيزات
۹- ارائه آمار روزانه پرسنلی ، تجهیزات و خودروهای ناوگان عملیات به دفتر معاونت عمليات
۱۰- کنترل دفتر گزارشات و کسب اطلاع از حوادث روز گذشته
۱۱- کنترل تابلو اعلانات موجود در ستاد جهت برنامه ریزی و هماهنگی های لازم
۱۲- دریافت آدرس صحیح از اطلاع دهنده یا شخص حادثه دیده با توجه به منطقه شناسي شهري
۱۳- رصد ، نظارت و کنترل خودروهای عملیاتی در هنگام اعزام به محل حریق و حوادث توسط نرم افزار AVL (سامانه مدیریت و ناوبری خودروهای معاونت خدمات شهري شهرداري اصفهان)
۱۴- اعزام اکیپ عملیاتی بدون فوت وقت از طریق سيستم فاير آلارم و کنترل و هدايت تا حضور در محل حادثه
۱۵- رصد ترافیک معابر شهری از طریق دوربین هاي نظارت تصويري مرکزکنترل ترافيک شهرداري جهت هدايت نيروها و تصميم گيري جهت استقرار خودرو
۱۶- استفاده از نرم افزار کالاهای خطرناک هنگام بروز حریق و حوادث کالاهای شیميايي و ارائه اطلاعات مربوطه به فرمانده عمليات در محل حريق و حوادث
۱۷- هماهنگی با سازمان ها و ارگان ها و آتش نشانی شهرهای اطراف اصفهان در زمان حادثه
۱۸- استعلام وضعیت جوی از سازمان هواشناسی جهت اطلاع ، برنامه ریزي و هماهنگي هاي لازم
۱۹- اعزام خودرو مدیریت بحران به محل حریق و حوادث گسترده و مهم جهت ارسال تصاویر زنده از محل حريق يا حادثه به ستاد فرماندهي جهت نظارت و کنترل عمليات و همچنين رله نمودن مکالمات بيسيمي .
۲۰- پاسخگوئی خطوط ۱۲۵( ۵ خط ) و ۴۶- ۳۲۲۲۴۴۴۴ (۳ خط) به تعداد میانگین روزانه ۲۰۰۰ مورد
۲۱- پاسخگوئی به خطوط تلفنی ستاد فرماندهی ۴۶- ۳۲۶۷۴۴۴۴ به تعداد میانگين روزانه ۱۲۰۰ مورد ( پيگيريها و امور سازماني)
۲۲- پاسخگوئی و ارائه مشاوره ایمنی به شهروندان به تعداد میانگين روزانه ۱۵۰ مورد
۲۳- ثبت کلیه حریق و حوادث رخ داده در نرم افزار الکترونیکی ثبت صورتجلسات جهت آمارگيري بهتر و حذف فيزيکي صورتجلسات و بازيابي و تحليل گزارشات روزهاي قبل
۲۴- هماهنگی با واحد ترابری در خصوص اعزام خودروها جهت تعمیرات
۲۵- اعزام فرماندهان شیفت جهت بازدید از عملیات های حفاري و گزارش به ستاد
۲۶- فراخوان نیروها در مواقع اضطرار با هماهنگی مدیر عامل ، معاون عملیات و مدير ستاد
۲۷- کنترل و چک نرم افزار هیدرانت و بروز نمودن اطلاعات مربوطه
۲۸- اعزام فرماندهان ایستگاه ها و ستاد فرماندهی جهت منطقه شناسی
۲۹- مطالعه و بالا بردن سطح علمی پرسنل ستاد به منظور هدایت بهتر
۳۰-استقرار اطفائیه و نیرو در مکانهای مختلف شهر در زمان پیک ترافيک و در مواقع ضروري
۳۱- ارائه گزارش حوادث در پایان هر شیفت به مدیر ستاد